فرمایشات پیامبراکرم (ص)پیرامون اخلاق

حفظ آبروی مومن٬سپرآتش
هر که ازآبروی برادر خود دفاع کند٬ این کار حجابی میان او وآتش باشد.(میزان الحکمه:8/3550)
بهشت پاداش حفظ آبروی مومن
هرکه از آبروی برادرخود دفاع کند ٬البته بهشت بر اوواجب آید.( میزان الحکمه:8/3550)
آزار رساندن به مومن
هر که مومنی را بیازارد بی گمان مرا آزرده است.(میزان الحکمه:1/118)
نگاه ترسناک به مومن
هرکس مومنی را با نگاهش بترساند٬ خداوند در روزی که سایه ای جز سایه او نیست وی را بترساند! ( میزان الحکمه:1/118)
اندوهناک کردن مومن
هر که مومنی را اندوهناک سازد وسپس دنیا را به او بدهد٬ این بخشش ٬ سبب بخشودگی گناهش نشود وبر آن پاداشی نبیند. ( میزان الحکمه:1/118)
بی آزاری
به مردم آزار نرسان٬ که بی آزاری٬ خود صدقه ای است برای خودت. ( میزان الحکمه:1/118)
آفت بردباری
آفت بردباری، سبکسری است. ( میزان الحکمه:1/150)
آفت بخشندگی
آفت بخشندگی٬ اسراف است. ( میزان الحکمه:1/150)
مقام بردبار
آدم بردبار به پیامبری نزدیک است. ( میزان الحکمه:3/1288)
احترام به سالخوردگان
احترام به مسلمان سالخورده ٬ احترام به خداوند است. ( میزان الحکمه:6/2920)
احترام به سالخورده امت من٬ احترام نهادن به من است. ( میزان الحکمه:6/2920)
بزرگ داشتن جلال وشکوه خداوند
احترام نهادن به ریش سفید وقرآن دان وپیشوای دادگر٬ بزرگداشت جلال وشکوه خداوند عزوجل است. ( میزان الحکمه:8/3816)
ادب و خرد
ادب نیکو٬ زیور خرد است. ( میزان الحکمه:1/96)
امانتداری و ثروتمندی
امانت داری٬ توانگری می آورد وخیانت (درامانت) به فقر می کشاند. ( میزان الحکمه:10/4676)
امانت داری و ایمان
آنکه امانت دار نیست٬ ایمان ندارد. ( میزان الحکمه:1/410)
از مانیست آن که امانت را بی اهمیت شماردوبدین سبب امانتی را که به او سپرده شده ضایع گرداند. ( میزان الحکمه:1/410)
آثار امانت داری
امانت داری توانگری می آورد وخیانت (در امانت) ناداری. ( میزان الحکمه:1/410)
مومن حقیقی
کسی که به تهیدست کمک مالی کند ونسبت مردم از خود انصاف به خرج دهد٬ چنین کسی مؤمن حقیقی است. ( میزان الحکمه: 13/6310)
بخشندگی
بخشندگی خوی بزرگ خداوند است. ( میزان الحکمه:5/2426)
بخشنده ترین مردمان کسی است که جان ومال خود را در راه خدا ببخشد. ( میزان الحکمه:2/910)
کم آسایش ترین مردم
آدم بخیل، کمترین آسایش را در بین مردم دارد. ( میزان الحکمه:1/446)
بخل در سلام
بخیل ترین مردم کسی است که در سلام کردن بخل ورزد. ( میزان الحکمه:1/448)
بیشترین سبب ورود به بهشت
امت من بیشتر به سبب دو چیز وارد بهشت می شوند:خداپروایی وخوشخویی. ( میزان الحکمه:2/796)
سه خصلت بهشتی
هرکس با سه خصلت از دنیا برود٬ ازهردری که خواهد وارد بهشت شود: کسی که خوشخو باشد و درآشکار ونهان ازخدا بترسد وبحث وستیزه را رها کند٬ اگرچه حق با او باشد. ( میزان الحکمه:2/796)
ضمانتی از پیامبر
شش چیز را برای من به عهده گیرید٬ من برای شما بهشت را به عهده می گیرم: هرگاه سخن گفتید دروغ مگویید ٬ هرگاه وعده دادید خلف وعده نکنید٬ هرگاه امینتان دانستند خیانت نورزید٬ چشمانتان را (از حرام) فرو ببندید٬ شهوت خویش را حفظ کنید ودست و زبان خود را نگه دارید. ( میزان الحکمه:2/802)
محرومین از بهشت
بهشت بر سه کس حرام است: منت گذارنده (برخدا)٬ غیبت کننده ومیگسار . ( میزان الحکمه:2/804)
خیانت و بهشت
حیله گر وخیانتکار به بهشت نمی روند. ( میزان الحکمه:2/806)
پذیرفتن عذر عذرخواهان
هرکه عذر خواهی کسی را٬ چه عذرش موجه باشد یا نباشد٬ نپذیرد٬ در کنار حوض کوثر برمن وارد نشود. ( میزان الحکمه:8/3534)
ترک بیهوده گویی
نشانه فهمیدگی مرد این است که کمتر سخن بیهوده می گوید. ( میزان الحکمه:11/5240)
ورود به گناه نتیجه پرگویی
پر گناه ترین مردم٬ آنانند که بیشتر بیهوده گویی می کنند. ( میزان الحکمه:11/5240)
کلمه بیجا٬ دور کننده از بهشت
آدمی(گاه) چندان به بهشت نزدیک می شود٬ که به اندازه نیزه ای باآن فاصله دارد.پس سخنی می گوید وبه فاصله ای دورتر از صنعا٬ از بهشت دور می شود. ( میزان الحکمه:11/5242)
کثرت کلام ٬ تنها در یاد خدا
در غیراز یاد خدا٬ بسیار سخن مگویید؛ زیرا بسیارگوییدر جز یاد خدا٬ موجب سختدلی می شود ودورترین مردم از خدا٬ آدم سختدل است. ( میزان الحکمه:11/5244)
سلامت در حفظ زبان
سلامت انسان ٬ در نگهداری زبان است. ( میزان الحکمه:11/5314)
خاموشی٬ در امان ماندن از گناه
هیچ کس تا زبان به دهان نگیرد از گناهان در امان نماند. ( میزان الحکمه:11/5314)
نگه داشتن زبان
کسی که زبانش را نگه نداشته٬ عملی هم (به پیشگاه خداوند) نیاورده است. ( میزان الحکمه:11/5314)
برتری خاموشی برسخن بیهوده
خاموشی ٬ بهتر از املا کردن بدی(بر فرشتگان کاتب اعمال) است واملا کردن خوبی ٬ بهتر از خاموشی است.( میزان الحکمه:11/5252)
سزاواران به مهر ورزی وترحم
به عزیزی که خوار گشته وتوانگری که تهیدست شده ودانشمندی که در روزگارنادان تباه گردیده است ٬مهربانی کنید.( میزان الحکمه:4/1996)
بدترین بندگان خدا
آیا شمارا از بدترین بندگان خدا آگاه نسازم؟ درشتخوی متکبر؛ آیا شمارا از بهترین بندگان خدا آگاه نسازم؟ناتوان مستضعف.( میزان الحکمه:7/3246)
درمان تکبر
چه خوش دارم که مرد با خوشحالی وافتخار چیزی را با دست خودش برای خانواده اش ببرد وبدین وسیله کبر را از خود دور کند. ( میزان الحکمه:11/5090)
پاداش تسلیت گویی
هرکه فرد سوگواری را تسلی دهد٬ اجری همانند اجر او دارد. ( میزان الحکمه: 8/3762)
جبران نیکی مردم
هرگاه کسی به شما نیکی کرد٬ جبرانش کنید واگر چیزی نداشتید که آن را جبران نمایید٬ برایش به درگاه خدا دعا کنید٬ چندان که فکر کنید پاداش احسان او را داده اید. ( میزان الحکمه:11/5212)
پارسایی در ترک مجادله
پارساترین مردم٬ کسی است که مجادله را رها کند هرچند حق بااو باشد.( میزان الحکمه:11/5538)
مجادله ارزشمند
ماییم مجادله کران در دین خدا. ( میزان الحکمه:2/700)
قناعت
به آنچه به تو داده شده قناعت کن٬ تا کار حسابرسی بر تو آسان شود. ( میزان الحکمه:3/1170)
حسن خلق
اخلاقت را نیکو گردان٬ خداوند حساب تورا سبک می کند. ( میزان الحکمه:3/1172)
گمان خیر
برای گفتار وکرداری که از برادرت سر می زند٬ عذری بجوی واگر نیافتی٬ عذری بتراش. ( میزان الحکمه:7/3392)
پرهیز ازبدگمانی
از گمان بپرهیزید؛ زیرا گمان٬ دروغ ترین دروغ است. ( میزان الحکمه:7/3394)
پذیرفتن حق از همگان
حق را از هرکس برایت آورد٬ کوچک باشد یا بزرگ٬ بپذیرهرچند دشمنت باشدوباطل را-کوچک یا بزرگ-هرکه گوید به خودش برگردان هرچند دوستت باشد.( میزان الحکمه:3/1234)
نهی از ترس از مردم در مقام حق گویی
هان! مبادا هراس از مردم مانع از آن شودکه فردی از شما حق راببیند ونگوید(که حق گویی)نه اجلی را نزدیک می کند ونه رزق وروزیی را دور می گرداند.( میزان الحکمه:8/37261)
حیا٬ منش اسلام
هر دینی منشی دارد ومنش اسلام حیاست. ( میزان الحکمه:3/1354)
انواع حیا
حیا دو گونه است: حیای ناشی از خرد وحیای برخاسته از نابخردی.حیای خرد خیز دانش است وحیای نابخردانه جهل ونادانی. ( میزان الحکمه:3/1356)
نتیجه بی شرمی
از مثل های پیامبران علیهم السلام٬ جز این سخن مردم بر جای نمانده است:وقتی حیا نداشتی هر کاری می خواهی بکن! ( میزان الحکمه:3/1358)
قوی ترین انسان
آیا شمارا از زورمندترین فدتان خبر ندهم؟کسی که در هنگام خشم٬ خویشتندار است.
( میزان الحکمه:9/4332)
خودداری از خنده زیاد
زنهار از خنده زیاد٬ که دل را می میراند! ( میزان الحکمه:7/3226)
معرفت ٬ کم کننده خنده
اگر آنچه را من می دانم شما بدانید٬ قطعا کم می خندید وبسیار می گریید.
( میزان الحکمه:7/3226)
خیانت ممنوع حتی به خائن
به کسی که به تو خیانت کرده خیانت نکن٬ که تونیز چون او خواهی بود.
( میزان الحکمه:4/1588)
خوشرفتاری با مردم٬ وظیفه مسلمان
با کسی که همنشین توست خوشرفتار باش٬ تا مسلمان باشی. ( میزان الحکمه:8/3774)
حسن خلق ٬ نصف دین
خوی نیکونصف دین است. ( میزان الحکمه:4/1518)
میوه خوش اخلاقی
بنده هرچه در عبادت ضعیف باشد٬ با اخلاق نیک خود در آخرت به درجات بزرگ ومنزلت های والا دست می یابد. ( میزان الحکمه:4/1520)
خوش خلقی٬ سنگین ترین عمل
در ترازوی اعمال چیزی سنگین تر ازخوشخویی نیست. ( میزان الحکمه:4/1522)
خوشخویی وکمال دین
ایمان آن مؤمن کاملتر است که اخلاقش نیکوتر باشد. ( میزان الحکمه:4/1522)
بدخویی
بدخویی٬ گناه نابخشودنی است. ( میزان الحکمه:4/1534)
خوشرویی با مردم
شما هرگز نمی توانید با اموال خود همه مردم را بهره مند سازید٬ پس با آنان با گشاده رویی وخوشرویی برخورد کنید. ( میزان الحکمه:1/496)
نشانه های فرد خیرخواه
نشانه شخص خیرخواه چهار چیز است: به حق قضاوت می کند و از خود به دیگران حق می دهد٬ برای مردم همان می پسندد که برای خود می پسندد وبه (حق) هیچ کس دراز دستی نمی کند. ( میزان الحکمه:13/2629)
خیر دنیا وآخرت
چهار چیز است که به هرکس داده شود خیر دنیا وآخرت به او داده شده است؛ بدن شکیبا٬ زبان گویا به ذکر خدا٬ دل سپاسگذاروهمسر شایسته. ( میزان الحکمه:4/1598)
ترک دروغ٬ چه شوخی وچه جدی
دروغ چه جدی وچه شوخی آن ٬ درست نیست.همچنین درست نیست که مرد به فرزند خود وعده ای بدهد وبه آن عمل نکند. همانا راست گویی٬ به نیکی رهنمون می شود ونیکی به بهشت هدایت می کند ودروغ به ناراستی وانحراف می کشاند وناراستی وانحراف به آتش رهنمون می شود. ( میزان الحکمه:11/5126)
مصافحه٬ زداینده کدورت ها
با یکدیگر دست دهید؛ زیرا دست دادن کدورت را از بین می برد. ( میزان الحکمه:7/3076)
آراستگی مؤمن
خداوند متعال دوست دارد وقتی بنده اش نزد برادران خود می رود٬ با هیاتی پرداخته وآراسته برود. ( میزان الحکمه:2/772)
آفت زیبایی
آفت زیبایی غرور است. ( میزان الحکمه:2/774)
خلق نیکو بهترین چیز
بهترین چیزی که به مؤمن داده شده٬ خوی نیکوست وبدترین چیزی که به انسان داده شده قلب ناپاک٬ همراه با چهره زیباست. ( میزان الحکمه:2/774)
پیشدستی کردن درسلام
نردیک ترین مردم به خدا ورسول او کسی است که آغازگر سلام باشد.
( میزان الحکمه:6/2560)
واجب بودن جواب سلام
سلام کردن مستحب است وجواب سلام واجب. ( میزان الحکمه:6/2562)
شاد ساختن مؤمن
هرکه مؤمنی را شاد سازد٬ مرا شاد ساخته وهرکه مرا شاد کند٬ خدا را شاد کرده است.
( میزان الحکمه:5/2450)
شوخ بودن مؤمن
مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو وخشمگین. ( میزان الحکمه:11/5546)
«کپی مطالب با ختم سه صلوات در تعجیل فرج و ذکر منبع بلامانع است»
New Islamic Civilization Of Iran